maandag 28 oktober 2013

Sint & Piet

Sorteerspel: Welk speelgoed moet in welke schoorsteen?
10 verschillende soorten motiefjes
(de afbeeldingen van de schoorstenen worden op een doosje gekleefd)



10 verschillende soorten speelgoed
(van elke soort speelgoed is er telkens één in elk motiefje)



De kinderen sorteren het speelgoed, door het steeds in de juiste schoorsteen te gooien




1-1 relatie: Welke zwarte piet hoort bij welke schoorsteen?
naar een idee van peuterthema's
(de originele versie kan je hier downloaden)



Aankleedspel: Zwarte pietjes
naar een idee van juf Sarah op facebook
(dit zwarte pietje & zijn kledij kan je hier downloaden)

Spel 1: Zwarte pietjes aankleden volgens kleur.

Spel 2: Kleurendobbelsteen
De kinderen krijgen allemaal één zwarte piet. Elk om beurt rollen de kinderen met de kleurendobbelsteen, rollen ze hun kleur dan mogen ze één kledingstuk kiezen in die kleur om hun zwarte piet aan te kleden. Nadien is het de beurt aan het volgende kind. Het kind wiens zwarte pietje als eerste volledig aangekleed is, is gewonnen.

Spel 3: Kleurenkaartjes & kledijkaartjes
De kinderen krijgen allemaal één zwarte piet. Elk om beurt draaien ze één kleurenkaartje en één kledijkaartje om. Nadien mogen ze dat gekleurde kledingstuk op hun zwarte pietje leggen, de beurt gaat door naar het volgende kind. Is dat gekleurde kledingstuk er niet meer, dan gaat de beurt gewoon door naar het volgende kind. Het kind wiens zwarte pietje als eerste volledig aangekleed is, is gewonnen.







Telspel: Cadeautjes
De kinderen tellen hoeveel cadeautjes in de zak mogen en hangen nadien evenveel cadeautjes aan de zak.




Sorteerspel: Cadeautjes
De kinderen hangen de cadeautjes aan de juiste zak.





Sorteren: Wat hoort bij Sinterklaas? Wat hoort bij Zwarte Piet
(prenten uit dopido)




Logisch rangschikken: Sint kleedt zich aan
(prenten uit doremi)



10 opmerkingen:

  1. Jouw blog ziet er mooi uit Janna.
    Hele leuke ideetjes ook!
    Hier kom ik regelmatig eens kijken wanneer ik zelf zonder inspiratie val ;)

    Groetjes,
    Nadine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo
    Vanwaar heb je de kleurrijke prenten van het sorteerspel cadeautjes?
    Groetjes Lindsy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Lindsy,
    Ik heb gewoon via Google een zak en een cadeautje gezocht en deze via photoshop ingekleurd. Maar je kan deze ook gewoon op direct op gekleurd papier afdrukken. Ik heb de cadeautjes van elke kleur 8x afdrukt, zo kan ik ze ook gebruiken bij het telspel.
    Groetes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Janna,

    Je hebt een super leuke blog! Ik kijk hier regelmatig op.
    Leuke ideetjes.
    Dat spelletje waarbij het speelgoed in de juiste schoorsteen moet, vind ik ook echt leuk. Dit zou ik graag namaken, maar hoe heb je dat juist gedaan? Is dat gewoon afgeprint op motievenpapier? Want de lijnen zijn zo mooi en duidelijk zwart. Of heb je dit overtrokken met alcoholstift ofzo? :)

    En ik zie ook dat bv. enkel het vlagje van de boot, het kleedje van dat meisje,.. motiefjespapier is. Hoe doe je dat? :)

    Veel groetjes!
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Tamara,

      Het spelletje is gemaakt op de computer met photoshop. Daardoor kon ik dus kiezen om bepaalde vlakken met een motiefje te bewerken en andere gewoon in te kleuren. Wat je wel kan doen als je geen photoshop hebt, is om het ééns af te drukken op motiefjespapier & ééns (inkgekleurd) op gewoon papier. Nadien kan je dan de stukken uitknippen waar je een motiefje wil en erop kleven.

      Ik ben er inderdaad nog eens overgaan met een dikke zwarte stift, omdat bij de donkere motiefjes niet alle stukjes speelgoed even goed uitkwamen. Maar dat kwam vooral omdat de lijnen van m'n speelgoed in het grijs waren ipv in het zwart. Met bvb. de schoorstenen had ik dat probleem niet.

      Veel succes!

      Verwijderen
  5. Oh, oké ik snap het! Heel leuk gevonden! :D

    Dankjewel voor de uitleg, ik ga dat ook eens maken! ;)
    Groetjes! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had ook nog een vraagje over dat spelletje. Heb jij het speelgoed ook gewoon op google gezocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sanne,

      Deze prenten komen uit Confetti (methode van die keure). M'n prenten zoek ik meestal in confetti, in dopido's/dokadi's/doremi's, in kleurboeken, tussen kleurplaten op internet.

      Verwijderen

  7. Profiteer van onze leningaanbieding, snel krediet binnen 72 uur en begin met het kiezen van uw nieuwe levensproject. We bieden leningen aan alle serieuze en eerlijke mensen tot 10 000 000 euro of dollars met een rentepercentage van 3%. Onze overdrachten zijn door de bank verzekerd voor transactiebeveiliging. Dus, als u financiële hulp nodig hebt, neem dan contact met ons op voor meer informatie.

    E-mail: georges.matvinc@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Janna
    Ik kwam een leuke activiteit van jou tegen. De activiteit: 1-1 relatie: Welke zwarte piet hoort bij welke schoorsteen?
    naar een idee van peuterthema's
    (de originele versie kan je hier downloaden)

    ik kan alleen de orginele versie niet meer downloaden. zou je mij die persoonlijk kunnen sturen?

    met vriendelijke groet Anouk

    BeantwoordenVerwijderen